Rozmiar tekstu: Powiększ | Przywróć | Pomniejsz
w Ożarowie Mazowieckim

Wydarzenia

Śladami Szopena - wycieczka Klubu Pasjonatów i DKK dla Dorosłych

Po raz kolejny Klub Pasjonatów i Dyskusyjny Klub Książki dla Dorosłych wybrały się wspólnie na wycieczkę, tym razem "mazurskim" szlakiem Fryderyka Chopina.

Rozpoczęliśmy, oczywiście, od miejsca urodzenia naszego wybitnego romantyka. Poznaliśmy historię powstawania muzeum w Żelazowej Woli, odbudowy oficyny, w której się urodził, parku, który otaczał dwór Skarbków, i z rodością spostrzegliśmy cegły wyprodukowane w nieistniejącej już cegielni w Ołtarzewie! Taki mały ślad naszej lokalnej historii. W dworku spotkaliśmy dużą grupę turystów z Japonii, co wcale nas nie zaskoczylo;)

Wybraliśmy się póżniej do kościoła w Brochowie, gdzie rodzice Fryderyka wzięłi ślub, a on sam został ochrzczony.  Kościół ten był tak ważny dla Chopinów, że zjeżdżali tam na uroczyste wydarzenia rodzinne  już  po swojej wyprowadzce do Warszawy.

Udaliśmy się następnie do Sannik.  Tam, w pałacu należącym do rodziny Konstantego Pruszaka,  swojego kolegi z gimnazjum, osiemnastoletni Chopin spędzał wakacje. Odpoczywał, uczył gry na pianinie Olesię,  siostrę kolegi,  podobno flirtował też  z  jej guwernantką, jednak również duźo komponowal i przerobił swoje Rondo C-dur na dwa fortepiany, tak, że pobrzmiewają w nim tony skocznej muzyki ludowej, a on sam otrzymał  miano "niezwykłego Mazura spod Sochaczewa".  W Sannikach Chopin skończył Trio G-dur  i dawał dla przyjaciół koncerty na fortepianie, który  stoi w saloniku na pierwszym piętrze pałacu (na fotografii ponizej zachowany autentyczny fortepian z lat 20-tych XIX wieku).

W pałacu funkcjonuje dzisiaj Europejskie Centrum Artystyczne im. Fryderyka Chopina, a my - zwiedziwszy pałac i dostępne ekspozycje - mieliśmy również okazję skorzystać z warsztatów tworzenia ludowych mazurskich ozdób z kwiatów.

Na zakończenie, w zakątku  pałacowego parku, urządziliśmy bibliogrila.

Wycieczkę zorganizowała nasza koleżanka Ewa Bojarowska. Dziękujemy bardzo!